تعریف تمرکز
تمرکز و پرداختن فقط به یک کار از اصول مهم رسیدن به موفقیتهای بزرگ است. تمرکز یعنی وقتی کار را شروع کردید، تصمیم بگیرید که آن را با پشتکار و بدون انحراف و حواس پرتی انجام دهید. توانایی شما برای تمرکز قاطعانه بر مهم ترین نوع استفاده از زمانتان، ضرورت شماره یک برای موفقیت است.
به ویژه در بحث یادگیری و آموزش به انتها رساندن مطلب شروع شده بجای پرداختن به بحث جدید و ناقص گذاشتن بحث قبلی (با انواع توجیهات) پایه و اساس آموختن به حساب میآید.
با هوشمندی، توانایی و خلاقیت میتوانید به همه ضرورتهای دیگر دست یابید، اما اگر در یک زمان نتوانید روی یک کار خاص تمرکز کنید، نمیتوانید موفق شوید. باید کارهای مهم را اول انجام دهید، در هر زمان یک کار انجام دهید و کارهای نه چندان مهم را اصلا انجام ندهید. اگر نتوانید خود را موظف کنید تا قاطعانه تمرکز کنید، همیشه مشغول کار بر وظایف کم اولویت خواهید بود.
همیشه زمان لازم را برای اولویت های مهم تان در نظر بگیرید. زمان لازم برای انجام آن کار را تجسم کنید و سپس حدود یک چهارم
آن زمان را به عنوان حاشیه اطمینان به زمان اصلی اضافه کنید تا مزاحمت ها، فوریتها و مسئولیت های غیر منتظره را نیز لحاظ کرده باشید. با این حاشیه اطمینان به احتمال زیاد به تخمین درست زمان لازم برای انجام کار، نزدیک میشوید، این یکی از رازهای دستیابی به سطوح بالای بهره وری در کار است
به قول ارل نایتینگل هر موفقیت بزرگ در زندگی با تمرکز طولانی و پایدار حاصل میشود.
تک کاری را تمرین کنید
تک کاری یکی از مهم ترین تکنیک های مدیریت زمان و اصول مدیریت زندگی است. وقتی کاری را شروع میکنید، تا اتمام کامل آن، به کار ادامه دهید. تک کاری مستلزم این است که کاری را بارها و بارها شروع نکنید، یا آن را کنار نگذارید تا سراغ کار دیگری بروید و بعد دوباره به کار اول برگردید. با تک کاری، خود را موظف میدانید کاری که شروع کرده اید را کامل کنید و بعد سراغ کار دیگری بروید.
اصل تک کاری که توسط آلن لیکن کارشناس مدیریت زمان مطرح شده حاصل مطالعات فراوان در حوزه زمان و حرکت است که نتیجه کار افرادی که مصمم تمرکز میکنند را با نتیجه کار افرادی مقایسه میکند که تا زمان اتمام کار بارها و بارها سراغ آن میروند، آن را رها میکنند و دوباره برمی گردند این مطالعات نشان داد هر بار که کاری را رها میکنید و سراغ کار دیگری میروید، حرکت و آهنگ آن کار را از دست میدهید و مسیر انجام کار را گم میکنید، وقتی دوباره سراغ آن میروید، چاره ای ندارید جز اینکه کاری که قبلا انجام داده اید را مرور کنید و ببینید که هنگام ترک کار در چه مرحله ای بوده اید و سپس دوباره شروع کنید. این فرایند در مقایسه با وقتی که کاری را شروع میکنید و تا اتمامش ادامه میدهید، تا چندین برابر زمان لازم برای انجام آن کار را بیشتر میکند
به بیان ساده، تک کاری میتواند زمان لازم برای انجام کارهای مهم را تا ۸۰ درصد کاهش داده و کیفیت کار نهایی را به شدت افزایش دهد.
چند کاری را رها کنید
امروزه بحث های زیادی پیرامون مفهوم چند کاری مطرح است. بعضی افراد فکر میکنند توانایی انجام چند کار همزمان و با بهره وری بسیار بالا را دارند اکنون مطالعات ثابت کرده که این عقیده کاملا اشتباه است.
آنچه کارشناسان دریافته اند این است که چند کاری در واقع «تغییر کار» است. حقیقت این است که در یک زمان فقط میتوانید یک کار را انجام دهید. اگر کاری را متوقف کرده و سراغ کار دیگری بروید، باید تمام توجه و انرژی خود را به کار جدید معطوف کنید. وقتی به کار قبلی باز میگردید، صرفا محور توجه خود را عوض کرده اید، درست مثل اینکه پرتو نور را از یک هدف روی هدفی دیگر بیندازید. سپس باید قبل از شروع مجدد کار قبلی، خود را به شرایط مطلوب برسانید.
کندذهن و کندذهن تر
بر اساس مطالعه مستند، هر بار که از کاری سراغ کار دیگری میروید و دوباره باز میگردید، مقدار مشخصی انرژی ذهنی و هوش مصرف میکنید، در انتهای یک روز پرمشغله و چند کاری، ممکن است ضریب هوشی تان چندین نمره کاهش یابد. بنابراین، در طول روز کندذهن تر میشوید، در انتهای روز احساس خستگی مفرط دارید و اغلب نمیتوانید درباره کوچک ترین مسائل هم تصمیم بگیرید، مثلا اینکه غذا چه بخورید یا کدام سرگرمی را برگزینید.
گرچه چند کاری وسوسه انگیز است، اما نوعی استفاده فریب آمیز از زمان است. در واقع میتواند به کار شما آسیب بزند و توانایی شما برای انجام مهم ترین وظایفی که همه موفقیت تان به آن بستگی دارد را تحلیل برد.
تصمیم به اجرا تا انتها
از امروز تصمیم بگیرید که برنامه ریزی دقیق برای کار را به عادت خود تبدیل کنید، اولویت هایی تعیین کنید و سپس کار مهم تان را آغاز کنید. وقتی کار روی مهمترین وظیفه یا نتیجه را شروع کردید، تصمیم بگیرید که آن را مصمم و بدون بهانه تا انتها انجام دهید.
کلید دیگر تمرکز قاطعانه اجتناب از جذابیت حواس پرتی است. به جای اینکه به همه پیامها و تلفن های خود پاسخ دهید، «آنها را رها کنید!» در اتاق را ببندید، همه وسایل را خاموش کنید و همه چیز را کنار بگذارید تا بتوانید روی وظیفه ای کار کنید که در این مرحله بیشترین تمایز را در کارتان ایجاد میکند. وقتی این کار را به عادت خود تبدیل کردید بهره وری عملکرد و خروجی تان تقریبا یک شبه دو یا سه برابر خواهد شد.